Jeugd Zomer Universiteit Nederland strijkt neer in Rotterdam Zuid

8 inspirerende colleges Techniek en Innovatie voor jongeren van 12 tot 14 jaar

Rotterdam, 26 juli 2023

De Jeugd Zomer Universiteit Nederland organiseert van 2 tot 23 augustus acht inspirerende colleges Techniek en Innovatie voor jongeren van 12 tot 14 jaar. Dit jaar kunnen jongeren uit heel Nederland op vier woensdagen in augustus terecht in Rotterdam!

8 jaar Jeugd Zomer Universiteit
Op 9 mei 2016 publiceerde een groot aantal landelijke kranten de alarmerende cijfers van het CBS dat in universiteitssteden een kwart van de kinderen opgroeit in armoede. Stichting Aquarius, initiatiefnemer van de Jeugd Zomer Universiteit, heeft naar aanleiding van deze cijfers besloten om er iets tegen te doen door jaarlijkse jongeren van 12 tot 14 jaar (voortgezet onderwijs) kennis te laten maken met inspirerend mensen, beroepen en studies.

Aandachtswijken
De onderstaande colleges worden veelal gegeven in aandachtswijken daar de organisatie vooral leerlingen uit deze wijken wil werven die ondanks de grotere kans op armoede en de dagelijkse uitdagingen waarmee deze jongeren te kampen hebben toch bovengemiddeld, excellent presteren. De Jeugd Zomer Universiteit richt zich anders dan de Zomerschool uitdrukkelijk niet op duizenden leerlingen met leerachterstanden.

Programma
Dit jaar organiseert de Jeugd Zomer Universiteit Nederland het volgende programma:
1-8
19:00-20:00 Opening Jeugd Zomer Universiteit in Villa Zebra, Rotterdam Feijenoord
2-8
10:00-12:00 Mechatronics door SEW Eurodrive in Rotterdam Overschie
14:00-16:00 Scheepsbouwer door De Haas Shipyards in Rotterdam Charlois
9-8
10:00-12:00 Video Editor door Jeugd Omroep Nederland in Rotterdam Noord
14:00-16:00 AI Engineer door Havenbedrijf Rotterdam in Rotterdam Centrum
16-8
10:00-12:00 Service Monteur Editor door Van Dorp in Rotterdam Delfshaven
14:00-16:00 Muziek Producent door Music Production Academy in Rotterdam Centrum
23-8
10:00-12:00 Technisch Ontwerper door KCAP in Rotterdam Feijenoord
14:00-16:00 Game Designer door &Ranj in Rotterdam Delfshaven
27-8
18:00-18:30 Diploma Uitreiking door Erik Van Loon

Opening
De Jeugd Zomer Universiteit 2023 wordt traditie getrouw geopend met een armoedelezing. Dit jaar zal Vanessa Umboh, armoede-activiste en schrijfster van 40.000 kinderen de lezing geven. In de Jeugd Zomer Universiteit programmakrant liet zij de volgende korte introductie optekenen.

“Ik zie een steeds groter wordende kloof in gelijkheid, vooral wat betreft technologische kennis en vaardigheden, tussen jongeren uit verschillende gemeenschappen. Door jongeren met minder privileges toegang te bieden tot technische educatie, kunnen we deze ongelijkheid tegengaan en hen de mogelijkheid geven om hun potentieel te ontdekken.”
Vanessa Umboh
Stichting Stem Zonder Gezicht

Colleges in de Jeugd Zomer Universiteit krant
Meer informatie over de colleges kunt u vinden in onze Jeugd Zomer Universiteit krant (zie ook bijlage). De Jeugd Zomer Universiteit krant is in heel Rotterdam verspreid!

Diploma uitreiking door Peggy Wijntuin (meer informatie over Peggy Wijntuin)
Deelnemers aan de Jeugd Zomer Universiteit 2023 mogen tijdens de jubileumeditie / feest 16 jaar Rotterdam Swim (www.rotterdamswim.com) van 18:00 tot 18:30 hun felbegeerde diploma ophalen. De diploma’s worden dit jaar door Peggy Wijntuin uitgereikt. Peggy Wijntuin is bij menigeen bekend vanwege haar onafgebroken strijd voor een herdenkingsplek en monument voor het slavernijverleden. Haar volharding inspireert velen van jong tot oud en zij is een vereenzelviging van de nieuwe wind die door Rotterdam en de rest van Nederland waait waarbij het excuses van de Koning voor het slavernij verleden en het standbeeld Moments Contained een onomstotelijk bewijs van zijn. Wij zijn dan ook bijzonder trots dat Mevrouw Wijntuin de nieuwe lichting jongeren wil toespreken en aansluitend de diploma’s wil uitreiken.

Diploma feest
Om de uitreiking van de diploma dit jaar extra feestelijk te maken, zijn alle leerlingen inclusief ouder(s) en/of mentor(en) dit jaar vooraf van harte welkom deel te nemen aan het Prinsendiner en -concert (gratis) ter gelegenheid van 16 jaar Rotterdam Swim. Erik van Loon schreef hierover op de voorpagina van de Jeugd Zomer Universiteitskrant ondermeer het volgende:

Als docent had ik altijd medelijden met leerlingen die na 4 of 5 jaar helemaal alleen hun diploma kwamen ophalen. Geen ouders, familie, buren die even een uurtje of een halve dag vrij kunnen maken om hun dochter of zoon te ondersteunen. Ik vond dat altijd hartverscheurend. Daarom wil ik iedereen uitnodigen om alle deelnemers aan de Jeugd Zomer Universiteit luid toe te juichen wanneer zij hun diploma komen ophalen. Laten wij er met zijn allen een onvergetelijk dag van maken.
Erik van Loon
Stichting Aquarius

Hoofdsponsor Rotterdam Swim
De hoofdsponsor van de Jeugd Zomer Universiteit is de Rotterdam Swim. De oudste stadszwemtocht van Europa heeft speciaal daarvoor twee pagina in haar jubilieumkrant ingeruimd voor het programma van de de Jeugd Zomer Universiteit. De Rotterdam Swim mag zelf van de gemeente Rotterdam dit jaar wederom niet doorgaan.

Erik van Loon
zomeruniversiteit@gmail.com