PERSBERICHT: LAATSTE TWEE COLLEGE’S ZOMER UNIVERSITEIT 2018

Zomer Universiteit 2018
Laatste 2 inspirerende college’s Zomer Universiteit 2018 worden gegeven door belangrijke Rotterdamse vrouwen!

Op woensdag 22 en 29 augustus vinden de twee laatste Zomer Universiteit 2018 college’s plaats. Nu is het de beurt aan twee Rotterdamse vrouwen die ondanks hun jonge leeftijd al hun sporen hebben verdiend.

Twee vrouwen
De laatste twee college’s worden gegeven door twee power vrouwen.
– Op 22 augustus zal Liana Engibarjan van Ontdek de Binnenvaart over haar leven, studie en werk als schipper vertellen en
– Op 29 augustus zal Kaoutar Azghay van Van Ardenne & Crince le Roy Advocaten over haar leven, studie en werk als advocaat vertellen.

Diploma uitreiking
Op woensdag 29 augustus wordt de Zomer Universiteit 2018 afgesloten met een diploma uitreiking. Het programma is als volgt:
17:00-18:00 Inloop (met 2 gratis consumptie bonnen voor elk deelnemend kind)
18:00-19:00 Diploma Uitreiking (door Said Kasmi, wethouder Onderwijs, Cultuur en Toerisme Rotterdam)
19:00-20:35 Viele Dank Für Nichts (Winnaar 3e Internationale Jeugd Film Festival Rotterdam)

Doelgroep
Met de Zomer Universiteit willen de initiatiefnemers Erik Van Loon van Stichting Aquarius en Wilma Kun van Huis Der Zotheid kinderen van 12-18 jaar die opgroeien in armoede kennis laten maken en blijvend inspireren met leuke en interessante mensen, studies en beroepen. Zij zijn dit initiatief gestart naar aanleiding van de alarmerende cijfers van het CBS dat in grote steden een kwart van de kinderen in armoede leeft. Naar aanleiding van deze cijfers hebben zij besloten om een vijfjarenplan te ontwikkelen waarbij zij in vijf jaar tijd in totaal zo’n € 50.000 investeren in deze kinderen door elk jaar inspirerende college’s te organiseren. De deelnemende gastdocenten investeren elk twee uur van hun tijd, kennis en ervaring door de college’s gratis aan te bieden.

Deltaport Donatiefonds
Om de Zomer Universiteit te kunnen organiseren schrijven wij elk jaar tientallen overheden, fondsen, bedrijven, particulieren, stichting, etc aan in de hoop dat zij onze vijfjarenplan actieprogramma tegen kinderarmoede willen ondersteunen. Dankzij deze inzet hebben wij dit jaar een donatie van € 500,- gekregen van het Deltaport Donatiefonds.

HDZ Jeugdfonds
Verder ontvangt de Zomer Universiteit elk jaar financiële ondersteuning van het HDZ Jeugdfonds. Het HDZ Jeugdfonds bestaat sinds 2016 en zij ontvangt geld van deelnemers die de jaarlijkse Rotterdam Swim zwemmen en van het Huis Der Zotheid.

Dit jaar organiseert de Zomer Universiteit de volgende vijf college’s:
1-8 Organisator door Erik Van Loon van Stichting Aquarius
8-8 Waterbouwer door Jan Vlak van Van Oord
15-8 Politicus door Jimmy Smet van Groenlinks Rotterdam
22-8 Schipper door Liana Engibarjan van Ontdek de Binnenvaart
29-8 Advocaat door Kaoutar Azghay van Van Ardenne & Crince le Roy Advocaten

Opzet
De Zomer Universiteit is overigens niet een door de overheid gesubsidieerde zomer school voor kinderen die slecht presteren en na 10 maanden voor straf/beloning weer naar school moeten voor bijles maar een programma dat zich juist richt op de 25% van de kinderen die opgroeien in armoede en desondanks toch bovengemiddeld presteren. Deze kinderen bezoeken vaak geen musea in het buitenland, hebben geen of nauwelijks boeken laat staan dat zij gebruik maken van een bibliotheek, zij zijn niet lid van een sportvereniging en de ouders hebben geen abonnement op een Nederlandse krant. Ook hebben zij vaak geen smartphone of tablet om op internet te gaan met als gevolg dat deze kinderen veelal een onoverbrugbare achterstand oplopen ten opzichte van kinderen waarvan de ouders dit wel kunnen betalen.

Kosten
De college’s kosten € 5,- per keer. CJP en Rotterdam Pas houders krijgen € 1,- korting. Het college valt verder uiteen in een uur theorie en een uur praktijk en elk college wordt afgesloten met een kleine toets waarvan de uitkomsten worden verwerkt in een rapport voor de deelnemers.

Erik van Loon
info@zomeruniversiteit.nl